Vitorlással az Adrián

Kétféle ember van. Az egyik imádja a hajózást a másik pedig még nem próbálta. Én szerencsére az előbbibe tartozom, mivel hajós családban nőttem fel. Édesapám igazi tengeri medve, hajózás iránti szenvedélyemet tőle örököltem, ezért döntöttem úgy, hogy idén én is leteszem a tengeri hajós vizsgát.

Azt hiszem az egyik legjobb döntésem volt, hogy jelentkeztem Méder Áron április elején tartott vitorlás táborába. Bár össze kellett szednem minden bátorságomat, hogy egy vadidegen társasággal egy hetet összezárva töltsek egy nem túl nagy hajón, végül mégis boldog vagyok, hogy bevállaltam, mert nagy kaland volt és életre szóló élményt nyújtott ez a tengeren eltöltött hét. Ami pedig hab a tortán, hogy most már hivatalosan is kapitány vagyok.

A teljesen kezdőktől a haladókig mindenki mehet ezekre a vitorlás túrákra, Áron türelemmel és nagy odaadással tanítja meg a hajózás rejtelmeit mindenkinek.

A túra április elején volt és egy hétig tartott. A kastela-i kikötőből indultunk szombat délután. Az első estét Solta szigetén töltöttük, ahonnan már korán reggel indultunk is tovább. Kikötöttünk Primostenen, ami igazi kis ékszer doboza az Adriának. Bejártuk Dugi Otok környékét, voltunk Kaprije szigetén, Sali városában, megnéztünk pár régi tengeralattjáró bázist és néhány lakatlan szigeten is kikötöttünk. Szombattól csütörtök estig hajóztunk, volt elméleti és gyakorlati oktatás is. Csináltunk man-over-board gyakorlatot, kikötési gyakorlatot, spinakkereztünk, megtanultuk a vitorla kezelést, heave-to gyakorlatokat és vészkormány használatot csináltunk, volt bójára állási és horgonyzási gyakorlat, egy kis motor ismeret. Megtanultuk a partközeli navigációt, megismerkedtünk a bójákkal, a különböző hajók fényeivel és a kitérési szabályzattal valamint a VHF rádió kezeléssel. Az egész heti tanulás után mindenki sikeres vizsgát tett a zadari kapitányságon, gyors városnézést, piacozást és egy szuper halas ebédet követően még 90 tengeri mérföld várt ránk, hogy vissza érjük Kastelába a kikötőbe, így hát az éjszakai hajózásból is kijutott bőven.

Szerencsénk volt az időjárással is, igazi tanulós szél volt egész héten, persze utolsó éjjel kijutott a viharos légáramból és esőből, de így csak még kalandosabb lett az egész. Előszezon lévén még nem volt minden marina nyitva, azonban a nomád körülmények se rettentsenek el senkit, a hajós élet már csak ilyen.

Ami pozitívum, hogy ilyenkor még kevés a turista, a halpiacon a téli árak vannak, így csodás halak és tengeri herkentyűk közül válogathattunk. A zadari piacon már zsenge tavaszi zöldségeket, többek között vad spárgát is lehetett kapni, a friss tenger gyümölcseiről nem is beszélve.

Egyetlen dolog volt, ami igen kiábrándító, hogy a felelőtlen emberi viselkedés lenyomata mindenhol megtalálható. Minden lakatlan szigeten, ahol kikötöttünk műanyag flakonokat, fél pár papucsokat és különböző hulladékot láttunk.

Ennek ellenére a tavaszi édredező természet csodálatos volt, rengeteg virágot, sirály tojást és bébi kormoránt láttunk, sőt még egy delfinnel is össze futottunk a szigetek között.

Az élménybeszámoló mellé hoztam azért egy receptet is nektek. Mikor épp egy lakatlan sziget mellett gyakoroltuk a bólyára állást rengeteg fekete kagylót találtunk. Begyűjtöttük, megfőztük és meg is ettük őket. Persze a hajón a konyhai lehetőségek igen limitáltak, de egy jó matróz azzal főz amit talál, ahogy az a mellékelt képen is látszik. A fekete kagylót a szegény ember osztrigájának is nevezik, de valljuk be ennek ellenére is fenséges lakoma lett belőle.

Bár mi a lehető legfrissebb kagylót ettük, amit csak találhattunk, ha halpiacon veszitek akkor azokat a kagylókat, amelyek megsérültek vagy nyersen kinyíltak dobjátok ki. A már elkészített kagylónál pedig véletlenül se egyétek meg ami éppen vagy semennyire sem nyílt ki! Bár a halboltokban tisztított kagylót kapni, azért nem árt otthon folyó víz alatt egy zöldségmosó kefével áttisztítani őket.

Hozzávalók 3-4 főre:

• 1,5 kg fekete kagyló
  • 50g liszt
  • 2,5 dl száraz fehér bor (Sauvignon Blanc vagy Pinot Grigio)
  • 2-3 szál újhagyma felkarikázva
  • egy marék petrezselyem zöld apróra vágva
  • fél babérlevél
  • fél evőkanál aprított kakukkfű
  • frissen őrölt fekete bors
  • 3 evőkanál vaj
  • sok sok friss ropogós francia baguette

Elkészítés:

• Vegyél egy nagy tálat majd a lisztet egy liter vízzel keverd össze. Add hozzá a megtisztított kagylót és öntsd fel annyi vízzel, hogy ellepje. Hagyjd állni fél órán át a kagylókat.
  • Egy magas falú vaslábosban vagy bármilyen más fedhető lábosban a fehérbort, az aprított újhagymát, a petrezselyemet, a babérlvelet, kakukkfűvet és a vajat magas lángon főzd össsze.
  • Ez idő alatt mégegyszer mosd át a kagylókat folyó víz alatt.
  • Dobd a vajas fűszeres boros léhez, fedd le és néha megrázva az edényt főzd kb 5 percig vagy addig, amíg a kagylók ki nem nyílnak
  • Tedd az asztal közepére lábasostul, adj hozzá friss baguettet amivel a szaftját kitunkoljátok.

A hajós élet bár nem való mindenkinek, azért egyszer érdemes kipróbálni milyen a vízen nyaralni, minden nap máshol kikötni és megismerkedni a horvát tengerpart víz felőli oldalával is.

Jó szelet!

Hédi

Neked mi a véleményed? Szólj hozzá!