Gyógyító gyümölcsök

A gyümölcsök fogyasztása általánosságban nagyon jót tesz nekünk, ez köztudott, de az már kevésbé az, hogy pontosan milyen egészségügyi problémák gyógyításában vagy megelőzésében vannak ezek segítségünkre. Összegyűjtöttünk néhány szuper-gyümölcsöt, amelyek kiemelkedően sok pozitív hatással rendelkeznek:

Kókuszdió

kókusz

A kókuszdió egy egészen különleges trópusi gyümölcs, mivel minden részét fel lehet használni: a húsát megehetjük, a kókuszvizet megihatjuk, mi több, a kókuszpálma magjának szárított beléből kinyert kókuszolajat, valamint a fa leveleit is hasznosítják.

A kókusz húsa mellett érdemes kipróbálni a  kókuszvizet is, mert ez antioxidáns hatású és magnéziumban gazdag, így öregedésgátló hatással rendelkezik, szabályozza a koleszterinszintet, tisztítja a húgyutakat és a veséket, és nagyon jól hidratál. Egy átbulizott, görbe este másnapján érdemes ebből egy jó fél litert meginni, mert csodát tesz a kiszáradt, fáradt szervezettel!

Persze a kókuszvíz fogyasztásának legideálisabb módja az, ha egyenesen a kókuszdióba faragott lyukon át, egy szívószállal isszuk ki a friss és nagyon finom nedűt, de mivel erre itthon kevés lehetőség adódik, ezért marad az előre csomagolt kiszerelés. Ilyet a legtöbb drogériában, vagy hipermarketben be lehet szerezni, és érdemes a natúr verziót választani, mert az édesített variációk kevésbé egészségesek, és nem is olyan finomak, mint az eredeti!

Gránátalma

pomegranate2

A vallási és mitológiai hagyományokban a gránátalmafát az Éden fájaként jelenítették meg,  és minden részének gyógyító hatást tulajdonítottak. Gyümölcsének, a gránátalmának kemény héja alatt találjuk magjait, melyeken különálló gyümölcshús van, és melyekből akár 600 db is lehet egyetlen grenadinban.

A gránátalma is rendkívül erős antioxidánsokat tartalmaz, gátolja a szervezetben a ártalmas gombák és baktériumok szaporodását, csökkenti a vérben a káros koleszterin szintjét, és rendkívül jó hatással van a szív- és érrendszeri betegségekre. A benne található ellagsav gátolja a daganatos sejtek osztódását, ezáltal pedig csökkenti a tumorok kialakulásának valószínűségét.

Érdemes vásárláskor odafigyelni, hogy kemény, fényes héjú gyümölcsöt válasszunk, amit aztán egy éles kés segítségével, óvatosan hámozzunk meg, hogy a magok ne sérüljenek. Bár kicsit körülményes megtisztítani, de a sok pozitív hatása, valamint finom, enyhén savanykás íze miatt érdemes megküzdeni érte! Fogyaszthatjuk nyersen, vagy préseléssel klassz gyümölcslevet is készíthetünk belőle!

Grapefruit

Grapefruit

A grapefruitot a 18. század közepén fedezték fel a Karib-térségben. Ő a citrusfélék legfiatalabb képviselője, olyan hibrid, mely a pomelóból és a narancsból alakult ki, és inkább a narancshoz áll közelebb. Az íze kissé kesernyés, emiatt sokan nem kedvelik, viszont ennek a gyümölcsnek gyakorlatilag minden egyes részében rejlik valami, ami jótékony hatással van szervezetünkre.

A grapefruitnak magas C és B vitamin, béta karotin és folsav tartalma. Nagyon hatékony a megfázás tüneteinek enyhítésére, erősíti az érfalakat, csökkenti a visszér kialakulását, remek máj- és vértisztító, és segíti az anyagcserét is, így ha le szeretnénk dobni pár kilót, érdemes sokat fogyasztani belőle!

Indíthatjuk a reggelt pár deci frissen facsart grapefruitlével, és ezzel nagyon jót teszünk magunknak, ugyanis vitaminokban dús, nem engedi megkötni az elfogyasztott zsírok nagy részét, illetve alacsony energia- és cukortartalommal rendelkezik. A grapefruit magjából kinyert olaj pedig fertőtlenítő és baktériumölő hatású, és külsőleg és belsőleg is alkalmazható.

Vörös áfonya

cranberries2

A vörös áfonya a hangafélék családjába tartozó cserjeféle, fenyvesekben megtalálható hegyvidéki növény. Észak-Amerikában és Észak-Európában őshonos, de Magyarországon is előfordul a Zemplénben, a Mecsekben és az Alpokalján. Vadon élő változata fokozottan védett, de kertekben is termeszthető.

Gazdagon tartalmaz A, B, C, és E vitamint, antioxidáns hatása van, méregtelenít, regenerálja a sejteket, erősíti az immunrendszert, véd a szájüregben és a húgyutakon kialakuló bakteriális fertőzések ellen, védi az ereket, csökkenti az infarktus kialakulásának veszélyét, és akadályozza a daganatos megbetegedések kialakulását.

A vörös áfonya íze savanykás, ezért ha nyersen önmagában nem szívesen esszük meg, akkor bele lehet tenni gyümölcssalátába, vagy különböző gyümölcsturmixokba is. Az üzletekben leginkább aszalva lehet hozzájutni, és mivel a benne lévő tápanyagok így is megmaradnak, ezért ebben a formában is nyugodtan fogyaszthatjuk például a reggeli müzlinkbe, vagy joghurtunkba szórva. Aki friss vörös áfonyára vágyik, annak érdemes a kertjében termeszteni.

Papaya

Papaya

A papaya a Karib-szigeteken őshonos, és a terület egyik legelterjedtebb haszonnövénye, ugyanis hasonlóan a kókuszpálmához, a papayafának is hasznosítják az összes részét  a gyökerétől a magjáig. A gyümölcs húsa édes ízű, leginkább talán a sárgadinnyééhez hasonlítható. Magját borspótlónak is használják néhány helyen.

A papayában található egy papain nevű enzim, mely a legerősebb fehérje emésztő enzimként van számon tartva, ebből kifolyólag pedig nagyon jót tesz emésztésünknek. A húsevőkének meg aztán főleg! Tartalmaz még antioxidánsokat, sok-sok A vitamint, növényi fehérjéket és ásványi anyagokat is. A gyümölcs levét számos bőrprobléma (pl. akné, pikkelysömör, májfoltok, stb.)  kezelésére is használják.

A papayát fogyaszthatjuk önmagában nyersen, de ha egy kis lime lével meglocsoljuk úgy még jobban feldobjuk az ízvilágát. Ha van kedvünk hozzá, akkor nagyon finom gyümölcsös smoothie-t is készíthetünk belőle. Csak némi epret vagy málnát és friss natúr joghurtot adjunk hozzá, turmixoljuk át az egészet, és kész is!

Csók,

ML

Advertisements

1 Comment

Neked mi a véleményed? Szólj hozzá!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s